Op zijn 17de studioalbum Wrecking Ball klinkt Bruce
Springsteen bozer en bezielder dan ooit. Op het album trekt de
Amerikaanse rocktycoon fel van leer tegen zakkenvullende bankiers, de
groeiende kloof tussen arm en rijk en tegen het verlies van oude normen
en waarden. ,,Het werd tijd dat er eens iemand opstond die zegt waar het
op staat’’, zegt The Boss tijdens de presentatie van zijn album in
Parijs.
Springsteen Wrecking Ball klinkt bezield en intens
The boss is boos
DOOR MARK ROOS
62
is hij al. Je zou het hem niet geven. Met zijn versleten jeansbroek,
smoezelig grijze jasje en nonchalante shawltje heeft Bruce Springsteen
nog steeds iets jeugdigs. Iets aanraakbaars ook, hoewel zijn charisma,
ook zonder muzikanten, gitaren en drums in de buurt, groot genoeg is om
een stadion te vullen.
Springsteen is vandaag in Parijs om zijn
nieuwe album Wrecking Ball onder de aandacht te brengen van een select
groepje journalisten. In het even historierijke als sfeervolle Théâtre
Marigny, vlak bij de Champs Elysées, neemt hij ruim een uur de tijd om
de pers te woord te staan. Vanaf zijn barkruk op het podium beantwoordt
hij vervelende vragen met pretoogjes en een humoristische kwinkslag,
domme vragen met intelligente levenswijsheden en particuliere vragen -
,,Gaat u tijdens uw concert in Noorwegen nog iets doen aan het drama in Utøya?’’ – met universele verhandelingen over goed en kwaad.
Eigenlijk
zou je als journalist dit soort bijeenkomsten moeten boycotten, maar in
het geval van The Boss maken we graag een uitzondering. Springsteen
geeft immers nauwelijks interviews en als hij wat te melden heeft,
snijdt het in negen van de tien gevallen hout.
Wat
opvalt aan Wrecking Ball is dat het album bozer, urgenter en gedrevener
klinkt dan zijn laatste albums. ,,Bij het schrijven van nieuwe nummers
is boosheid een prima drijfveer,’’ legt hij uit. ,,Een groot deel van
het nieuwe album heb ik geschreven in 2008, ten tijde van het begin van
de economische crisis. Mensen verloren massaal hun baan, hun huis en hun
spaargeld, terwijl niemand werd gestraft. Het leek een uitzichtloze
situatie en het was doodstil. De afgelopen jaren waren één grote
neergaande lijn, zonder dat iemand zich erover leek op te winden. Het
werd tijd dat er iemand opstond die zegt waar het op staat.’’
Het
debat over de deplorabele toestand van de Verenigde Staten mag dan wel
langzaam op gang zijn gekomen; Springsteen blijft zich zorgen maken.
,,Deze economische crisis heeft ervoor gezorgd dat het hele idee van de
Amerikaanse droom op losse schroeven is komen te staan. De trein rijdt,
maar lang niet iedereen mag mee. Ik ben opgegroeid met het idee dat het
er niet toe deed wie je was en waar je wieg stond. Maar als je vandaag
de dag arm wordt geboren, is het vrijwel onmogelijk om uit die armoede
te ontsnappen.’’
In openingstrack We Take Care Of Our Own stelt
Springsteen aan aantal vragen, waaronder de belangrijke vraag of Amerika
wel goed zorgt voor zijn burgers. ,,In de songs werk ik toe naar
mogelijke antwoorden op die vragen. In elke song introduceer ik een
ander personage met een eigen zienswijze op de problemen van deze tijd.
Het zijn stuk voor stuk boze mensen, maar in hun boosheid schuilt ook
wel degelijk hoop.’’ Zo figureert in het nummer Easy Money een
gedesillusioneerde loser die op rooftocht gaat, waarmee hij het
voorbeeld volgt van bankiers, door Springsteen consequent ‘robber
barons’ genoemd.
Springsteen
ziet de wrecking ball (sloophamer) uit de albumtitel als een metafoor
voor iets dat dingen kapotmaakt om iets nieuws te creëren, maar ook als
verwijzing naar de menselijke neiging om dingen te slopen zonder
duidelijk doel. ,,Ik weet dat ik soms klink als een politicus, maar ik
ben dat zeker niet. Dat ik heb meegewerkt aan de campagne van Obama was
omdat we daarvoor verschrikkelijke jaren hadden gehad onder het bewind
van Bush. Ik kon gewoon niet toezien dat het wanbeleid van die man niet
afgestraft werd. Maar verder vind ik dat je als muzikant verre van
politiek moet blijven.’’
Toch erkent hij wel dat er een duidelijke
politieke – of beter: geëngageerde - component in zijn muziek zit.
,,Sinds de jaren ’70 ben ik de afstand aan het meten tussen de
Amerikaanse droom en de Amerikaanse realiteit. Ik deed dat ten tijd van
The River, Nebraska en Born In The USA, en dat doe ik nu in in nummers
als We Take Care Of Our Own. Mijn intenties zijn ook nauwelijks
veranderd in de loop der jaren. Ik wil bij mensen teweegbrengen wat
Dylan met mij deed: de deur van je ziel opentrappen. Ik wil dat mijn
muziek je als luisteraar boos of uitbundig maakt, je aanzet om te gaan
dansen, om verliefd te worden of om na te denken over de wereld waarin
we leven.’’
Springsteen zegt dat zijn engagement is terug te
leiden tot zijn jeugd. ,,Ik kom uit een gezin waarin mijn moeder
kostwinner was en mijn vader een lijdensweg aflegde om aan werk te
komen. Op het gebied van werk is mijn moeder een inspiratiebron geweest.
Aan de andere kant heb ik ook veel meegekregen van het falen van mijn
vader. Doordat hij geen werk kon vinden, was het bij ons soms een
mijnenveld met emotionele ups en downs en soms zelfs lichamelijk geweld.
De conclusie die ik uit dat alles heb getrokken is dat je een groot
deel van je identiteit ontleent aan je werk.’’
Wat dat betreft
heeft de boss weinig te klagen.,,Ik ben een gezegend mens. Als kind
wilde ik een publiek, wilde ik mijn boodschap delen, wilde ik mensen
raken en vermaken. Als je mijn teksten goed leest, zie je iemand die de
wereld om zich heen probeert te vatten en te begrijpen. Ik probeer dat
zo integer mogelijk te doen. Kennelijk krijgt mijn boodschap daardoor
iets universeels en voelen veel mensen zich daardoor aangesproken.’’
Voordat
Springsteen ging werken aan Wrecking Ball, was hij bezig met muziek
voor twee andere albums. Ongeveer veertig songs verdwenen grotendeels in
de prullenbak. ,,Voor mij is het schrijven van songs een eerste
levensbehoefte, net als honger, dorst en seks. Ik schreef al songs
voordat ik er voor betaald werd. Ik ben nooit gedreven door financiële
motieven. Songschrijven is geduld hebben. Hard werken, blijven schrijven
tot hét komt. Het geheim van een goede song? Er moet een klik zijn
tussen jou, je vorm van de dag, je talent, de toestand van de wereld,
het klimaat en de stand van de zon.’’
Op Wrecking Ball
zijn sporen van gospelmuziek te vinden en ook religieus getinte teksten.
,, Ik woonde naast een kerk, tegenover een seminarie, een klooster en
een katholieke school. Vanuit mijn raam zag ik overal priesters en
nonnen. En ik heb flink van bruiloften van een afstandje gadegeslagen.
Ik ben gehersenspoeld door het katholicisme. Ik vergelijk het wel eens
met Al Pacino in The Godfather: ik probeer aan het katholieke geloof te
ontsnappen, maar word er net zo snel weer naar teruggedreven. Kennelijk
is het zo: eens een katholiek, altijd een katholiek.’’
Als de
vorig jaar overleden Clarence – The Big Man – Clemons, saxofonist van
zijn E Street Band, ter sprake komt, lijkt Springsteen even
geëmotioneerd. Bijna veertig jaar deelden Springsteen en Clemons het
podium. ,,Ik was 22 toen ik hem leerde kennen. Ik was een jochie nog,
ongeveer net zo oud als mijn zoon nu. Er is een heel dorp nodig om het
gat dat die man achterliet in de E Street Band te vullen. We hebben het
gemis deels op kunnen vangen met Jake Clemons, de neef van Clarence die
ook saxofoon speelt. Maar toch mis ik mijn vriend nog elke dag.’’
Springsteen
zegt vriendschap heel belangrijk te vinden in de muziek. Dat gold voor
Clarence Clemons en dat geldt zeker ook voor E Street bandlid van het
eerste uur Steve Van Zandt. ,,Steve en ik delen sinds onze tienerjaren
een voorliefde voor rock-‘n-roll. We toonden echt freakgedrag: en dan
praat ik niet alleen over muziek maar ook over bijbehorende kapsels en
outfits. We voerden oeverloze discussie. Wie is beter: Jeff Beck of Led
Zeppelin? De jonge Elvis of de oude Elvis? Ik wens iedereen zo’n fijne
rock-en-rollpartner toe.’’
Vlak voordat Springsteen door zijn
bodyguards de theaterzaal wordt uitgeleid, komt kort zijn toekomst ter
sprake. ,,Weet je: ik wil doorgaan met dit leven zo lang ik kan. Mijn
stem wordt er niet slechter op. Sterker nog, mijn falset wordt steeds
beter. Als ik Tony Bennett nog hoor zingen op zijn 85ste, dan denk ik:
dat wil ik ook!.’’
Wrecking Ball van Bruce Springsteen
ligt vrijdag in de winkels. Bruce Springsteen treedt op 28 mei op
tijdens festival Pinkpop in Landgraaf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten