donderdag 24 maart 2011

Kamagurka ziet werk als ontspanning


Kamagurka maakt 24 uur lang iPadkunst in Stedelijk

DOOR MARK ROOS
 
Waarom zou je ouderwetse kwasten en linnen doeken gebruiken als je ook mooi kunt schilderen met een iPad? De Vlaamse performer, illustrator, cartoonist en kunstenaar Luc Zeebroek, beter bekend als Kamagurka, is er heel bedreven in geworden. Morgen om 12.00 uur zal hij zijn schilderkunsten op de iPad demonstreren tijdens een 24 uur durende performance in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
,,Voor de iPad moest ik altijd zoeken naar een fax om mijn tekeningen te versturen naar kranten en tijdschriften," zegt de vriendelijke Vlaming. ,,Nu kan ik als ik onderweg ben zowel tekenen, schilderen als versturen. Met de app Sketch Pro op de iPad, die 1,75 euro kost, kun je met kleur werken en je penselen kiezen. Je kunt op de iPad schilderen met je vingers en met een speciaal pennetje. Je kunt digitaal tubes verf openen, kleuren mengen en je digitale materiaal - kwasten of borstels, olieverf of waterverf -  kiezen. En het resultaat dat uit de printmachine komt, op papier of canvas, valt absoluut niet tegen. Ik weet dat een kunstenaar als David Hockney al werken maakt op de iPad. En geloof me: de techniek is zo vergevorderd dat er meer zullen volgen.’’
De in Gent woonachtige Vlaming, bekend vanwege zijn humoristische werk voor onder meer NRC en Humo, denkt zox92n drie tot vier iPadschilderijen per uur te maken, wat neerkomt op 70 tot 90 schilderijen. Tijdens de performance in het Stedelijk zullen de prints geëxposeerd worden aan de muren van het Stedelijk. Na afloop, vrijdag om 12.00 uur stipt, verdwijnen de prints in een versnipperaar, waarmee de Vlaming wil aangeven dat alle kunst vergankelijk is. ,,Vrijdag arriveert een grote versnipperaar bij het Stedelijk en gaan we een heuse shredder party organiseren. Daarbij mag een glas gedronken worden. Vervolgens gaan de snippers in zakken naar het Glasmuseum in Leerdam, waar ze gecremeerd worden en in een achttal door mij ontworpen urnen terechtkomen. Die urnen worden vervolgens tentoongesteld en verkocht aan liefhebbers.''
Het is niet de eerste keer dat Kamagurka opzien baart in de wereld van de beeldende kunst. Zo spot de Vlaming geregeld met de kunstgeschiedenis, getuige het werk Bassie en Mondriaan uit 2008. In dat jaar werkte Kamagurka vrijwel non stop aan zijn Kamalmanak, waarbij de kunstenaar elke dag een olie- of acrylverfschilderij produceerde. ,,Ik vermoed dat ik een of andere ziekte onder de leden heb waarbij ik me vooral in me element voel als ik onder tijdsdruk sta. Voor mij is werken ontspanning. Ik zou pas gestresst worden als ik een jaar lang zou mogen werken aan een kunstwerk. Door te werken kom ik op ideeën. Als ik geen deadlines krijg van anderen, stel ik mezelf deadlines.''
 

Tijdens de 24-uurs iPad Performance van Kamagurka is het Stedelijk Museum in Amsterdam open van donderdag 31 maart 12.00 uur tot vrijdag 1 april 12.00 uur. Alle werken zullen dan te zien zijn, voordat ze op vrijdag 12.00 uur in de shredder verdwijnen. Meer informatie op www.stedelijk.nl en www.nationaalglasmuseum.nl
 
De iPadschilderijen over Tokio en Fukushima zijn speciaal voor dit interview vervaardigd door Kamagurka zelve.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten